”Visste du att cancer avskyr jordgubbar och lime, att vitlöken skyddar ännu mer om den får ligga på skärbrädan en stund innan den hamnar i grytan...?”

Kerstin Hultén berättar hur vi ska äta för att minska risken att få cancer och till och med hur vi kan bromsa ett förlopp som redan har börjat.
Det behöver inte vara svårare än att vi kanske väljer andra varor redan när vi står i butiken. Att vi blir mer uppmärksamma på vad vi stoppar i oss och gör ett annat val, ett val som får till följd att vi ökar vårt skydd mot cancer. Hennes råd bygger på en stor internationell expertrapport om mat och livsstil (Food, Nutrition, Physical Activity and the Preventions of Cancer: a global perspective).
Den som är intresserad av att läsa hela rapporten kan göra det på www.dietandcancerreport.org


Skapa en dålig miljö för cancerceller

Vi kan med hjälp av god mat skapa en miljö som gör det svårt för cancercellerna att etablera sig.
Det handlar en del om vad vi bör undvika, men i första hand om att äta mat från växtriket. En bra regel är att äta färgrika grönsaker.
Betakaroten som finns i bl.a morötter, tros kunna fördröja eller förhindra tumörer i bland annat
lungorna. Lykopen som ger tomaten dess röda färg, ger ett visst skydd mot cancer i prostatan. Men även de vita växterna ger ett skydd. All lök och kål tros motverka uppkomsten av tumörer.
Listan kan göras lång och vi får många tips på vad som finns i naturens eget ”anticancerapotek”.
Vi får också veta hur vi ska välja rätt bland proteiner, kolhydrater och fetter.
Att det är bra att dricka vårt fina svenska kranvatten vet vi ju och att det gröna teet innehåller mycket nyttigt känner nog många till, men att en kopp choklad gjord på rent kakaopulver är en av de nyttigaste drycker man kan tänka sig är det kanske inte alla som vet. När det gäller antioxidanter slår det till och med det gröna teet.
Hur vi tillagar maten har också sin betydelse och vi får en del råd om bra matlagningsmetoder.


Förhindra sjukdom och skjuta upp åldrandet

Växterna använder sig av ett slags kemisk krigföring mot skadeinsekter, svampangrepp mm, en krigföring med naturliga komponenter, så kallade fytokemikalier och det är dessa som i förlängningen skyddar de djur och människor som äter av växterna.
Man har länge vetat att de som äter frukt och grönt får ett skydd mot cancer och man har trott att det beror på att de har höjda nivåer av de livsviktiga näringsämnena - ett tiotal vitaminer, mineraler, aminosyror och två fettsyror. Men under de senaste decennierna har man upptäckt att det finns tiotusentals olika fytokemikalier och dessa växtämnen är betydligt bättre på att fånga upp fria radikaler än vitaminerna. Fria radikaler är en biprodukt vid cellernas normala ämnesomsättning och de förstör våra celler och ger upphov till åldrande och sjukdomar.
Detta är inget vi kan undvika men om vi får i oss växternas antioxidanter reagerar de fria radikalerna med dessa istället och kroppens celler förblir oförstörda under längre tid. Ett sätt att hålla vår kropp ungdomligare och friskare så länge som möjligt.

Det är alltså ganska enkelt att hitta det nyttiga bara man vet var man ska leta. För alla som bor i Kronoberg och har nära till lingonen, som dessutom är gratis, kan man alltid börja med en stärkande smoothie! Enkelt, gott och nyttigt!

Lingonsmoothie
1 port

2 dl lingon (frysta eller färska)
1 tsk lönnsirap eller honung
3 dl risdryck
Mixa och häll upp i glas


Uppgifterna är hämtade ur Kerstin Hulténs bok "Maten som skyddar mot cancer"

Ananas, citron, gul paprika

Pilla inte bort det vita innerskalet innan du äter din apelsin, det innehåller skyddande flavonider

Brysselkål, broccoli, spenat, grön paprika

Tomat, jordgubbe, körsbär, hallon

I tomatpuré, ketchup och tomatjuice finns det mer lykopen än i färsk tomat

Vitlök, blomkål, vitkål

Morot, pumpa, apelsin

Björnbär, blåbär, vinbär, rödbeta

Blåbär har positiva effekter på blodcirkulationen i benen och tycks kunna skydda mot tarmcancer

Tillbaka till Arkiv 2009